maandag 11 juli 2016

Pomp trekt geen water

U plaatst uw nieuwe of oude dompelpomp in het water en schakelt deze in. U hoort dat de pomp werkt, maar er wordt geen water uit de ruimte weggepompt. Wat is er aan de hand en wat kunt u doen om dit probleem op te lossen? Indien er geen water aangezogen wordt is het zeer waarschijnlijk dat er een luchtlek in de aanzuigzijde zit. Controleer dan alle verbindingen of maak deze opnieuw en herhaal bovenstaande stappen.


Hydrofoor pomp trekt vacuüm of (gedeeltelijk) lucht?

Regenwaterpomp geeft te weinig druk door 1x lege. Pomp aquarium, hulp nodig! Zwembad Forum zwembadforum.


Ik ben stilaan gek aan t worden met mijn pomp …. We hebben al jaren een zwembad staan 7. Swimtecpompje, met terugslagklep, dat t best aardig kon trekken, tot vorig jaar. Probleem is echter het volgende : De pomp heeft geen druk, zuigt bijna geen water aan en spuit . Elke keer filterpomp ontluchten? Als uw regenwaterpomp niet meer werkt is dit kans dat er lucht in de zuigleiding zit.

Waarschijnlijk is de zuigleiding niet goed dicht. Er staat bij de beschrijving dat de pomp zelfaanzuigend is maar dat klopt alleen als er een voetklep in de zuigslang zit en de pomp en de zuigslang vol zit met water , er mag geen lucht in het pomphuis zitten. Waarom was een drukvat niet nodig ? Wij hebben in onze tuin bovengrondse pomp die water aanzuigt.


De pomp staat boven het grondwaterniveau , verloop van tijd zakt het water , de pomp trekt dan niet vacuum en pompt niet. Af en toe horen we dat de zelfaanzuigende pomp (zoals de beregeningspomp en hydrofoorpomp) problemen heeft met het aanzuigen van water. In vrijwel alle gevallen gaat.


Teflon zorgt er uiteindelijk voor dat de bindingen beter op elkaar aansluiten en dat lucht geen kans krijgt om de pomp in te komen. Ook volumetrische pompen zijn altijd goed zelfaanzuigen zelfs op visceuze vloeistoffen. Toch zijn de twee types pompen waarbij typisch het zelfaanzuigende aspect wordt benut: de waterringpomp en een speciaal gecon- strueerde centrifugaalpomp.


De grote boosdoener: lucht. Alle volumetrische pompen ontluchten. Nog een kort stukje over het zwembad zuigen, en lucht in de pomp. Tot nog toe was het elke keer een enorm gepiel om de pomp weer op gang te krijgen als ik de zuigslang aansloot. Die zit natuurlijk vol lucht als je hem uit de schuur haalt en in het water gooit.


Een vaak voorkomend probleem is het aanzuigen van lucht door de pomp bij het aansluiten van de stofzuiger of na het reinigen. Herhaal de procedure vanaf A indien er geen water komt. Wanneer alle lucht weggewerkt is op.

Te weinig water in het zwembad waardoor de pomp lucht trekt. Verstopte skimmermandjes. Helaas werkt mijn hydrofoor niet meer. De pomp loopt constant, maar er wordt geen druk opgebouwd.


Het apparaat niet gemakkelijk uit te bouwen. Ook kan ik er geen merknaam op vinden. Althans niet vanuit de inbouwpositie. Ook niet bekend welke hoeveelheid water er door het apparaat geleverd werd. Vorige week mijn Sprite caravan uit de stalling gehaald.


Ik heb het filter en de slangen vol laten. Het blijkt nu dat er geen water uit de kranen komt. Je hoort het pompje in de vaste watertank. Motortje van de pomp draaide en het schoepje ook, hij pompte maar heel weinig water op. Ik de verkoper weer opgebel moest maar langs komen om de pomp om te ruilen.


Eerst gingen ze de pomp testen, en tot mijn verbazing spuit die . Als de wasmachine wel centrifugeert maar het water niet wegpompt, dan kan het zijn dat een kledingstuk (bijvoorbeeld een sok) zich voor de afvoer bevindt. De afvoer zit tussen de binnen- en buitentrommel. Mogelijk zit dit kledingstuk zelfs in de pomp.


Als er inderdaad een obstakel zit, moet dit verwijderd worden. Ik gebruik voor mijn zwembad een zandfilter waarop een pomp zit uiteraard. Ik vul dus gisteren het zwemba met regenwater , waardoor ik het dus ook meteen moet filteren. Normaal geen problem, maar deze keer hoor ik de pomp zoemen maar pompt er niks.


Allen, sinds dagen heeft mijn vijverpomp moeite met het omhoog pompen van water naar de uv filter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts