maandag 29 juli 2019

Werking turbo benzinemotor

Net als een supercharger dient een turbo om het vermogen van diesel- en benzinemotoren te verhogen door meer lucht in de cilinders te brengen, waardoor er ook meer brandstof kan. Een variabele geometrie turbo heeft geen wastegate, maar heeft in het uitlaatkanaal verstelbare schoepen. Basis werking van een viertakt dieselmotor.


De meeste lezers weten wel hoe een dieselmotor werkt, maar hier toch voor diegenen, welke deze kennis niet hebben, een beknopte beschrijving van de basisprincipes, om ook de functie en werking van de turbo in het totale motorconcept beter te kunnen begrijpen. Autobedrijf Potgieter - Duration: 3:52.

De werking van de Turbo. De turbocharger wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd omdat deze gemonteerd zit op het uitlaatspruitstuk. We zullen grofweg toelichten hoe de werking van de turbo in elkaar steekt. Autofabrikanten vervangen steeds vaker grotere verbrandingsmotoren door (op papier) zuinigere, kleinere exemplaren mét turbo. Dit turbinewiel is direct via een as verbonden met het compressorwiel.


Kortom, om meer prestaties te leveren bij een zelfde toerental moet men gebruik maken van drukvulling oftewel de turbo compressor. De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien.

Eén om snel mee te kunnen accelereren en één voor een constante snelheid. Omdat twee motoren in een auto iets teveel van het goede is, biedt de inbouw van een turbo een oplossing voor dit dilemma. Sindsdien is het gieten van metalen en het beschikbaar komen van diverse andere materialen dusdanig verbeterd dat turbocharging ook economisch een goede oplossing is om het motorvermogen te laten toenemen. In dit artikel wordt de op uitlaatgassen aangedreven turbo beschreven. De techniek erachter lijkt op het eerste gezicht ingewikkel maar berust op eenvoudige principes.


In de cilinders vindt de verbranding plaats van brandstof . Helemaal van transparant plastic zodat je de werking kon zien. Zo had ik een wankel en een cilinder turbo , er was ook nog een V8. Zo leert de jeugd op speelse wijze de werking van de diverse componenten in een motor. Je hoort er de laatste jaren veel over, maar hoe werkt een turbo eigenlijk? Geforceerde inductie, dat is wat het is – je dwingt lucht in een motor zo om meer vermogen en minder brandstofverbruik te krijgen.


De drie belangrijkste turbokillers zijn: te weinig smering (meestal door een geblokkeerde of lekkende olieleiding), vervuilde olie (kreeg de auto tijdig onderhoud?) en inslag van een vreemd object in de turbo (zelfs het kleinste deeltje heeft al een verwoestende werking op turbine- of compressorwiel). Beide motoren maken gebruik van. Het verschil tussen de benzinemotor en dieselmotor wordt echter steeds kleiner, mede door de komst van de turbo , die voornamelijk in dieselmotoren zit.


Ze proppen meer lucht dan normaal in de verbrandingskamer, zodat wanneer de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten, er groot vermogen uit een relatieve kleine motorcapaciteit behaald kan worden.

Deze turbo zorgt voor een beter . Als eerste behandelen we kort de werking van de turbocharger. Daarna zullen we uitvoerig de supercharger . Tijdens de arbeidsslag zijn de Kloppen of . Zeker de moderne benzinemotors - zoals bijvoorbeeld de 1. Opel Astra- zijn enorm interessant. De autobouwers zijn erin geslaagd om de cilinderinhoud te verkleinen zodat er minder brandstof nodig is en dit zonder vermogen te verliezen. Benzinewagens blijven wel vooral interessant .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts