Een essentieel onderdeel van de motor is het koelsysteem. Daar hoort een radiateur bij, die via de rijwind de koelvloeistof koelt. Hoe werkt dat precies en wat kan er mis gaan?
Hij doet het niet, hoe komt dat? Als de motor te warm wordt, heb je waarschijnlijk lekkage in het koelsysteem. Dat kan in de leidingen .
Even een vraagje met spoe gezien ik het euvel zo snel mogelijk wil herstellen. Gisteren reed ik samen met mijn vriendin, toen de auto ineens koelvloeistof begon te lekken. Koelvloeistof verdwijnt. Koppakking of Thermostaat.
Een externe lekkage is visueel zichtbaar en kan zich o. De onderbeplating demonteren en de auto met voldoende koelvloeistof op werktemperatuur laten komen en kijken met een goede zaklamp . Om deze reden, koelvloeistof gebundeld op een oprit of garage vloer betekent niet noodzakelijk een slechte radiator of gebarsten. Zeker als het koelsysteem maar een kleine hoeveelheid koelvloeistof verliest.
De lekkage van koelvloeistof kan aan de binnenzijde of aan de buitenkant van het motorblok aanwezig zijn. En natuurlijk ook niet te vergeten het gedeelte naar en van de kachel radiator in de auto zelf. Als men spreekt over inwendig koelvloeistof . Als je met een koude motor de radiator dop eraf haalt en er druk opbouw plaats vind tijdens stationair draaien. Rij er met deze temperaturen ook gewoon nog mee door. Ik ben zelf wel op zoek naar een oplossing maar voor jou zou ik uitzingen maar wel goed in de gaten houden.
Oververhitte motor kan je je motor kosten. En anders een vulmiddeltje . De monteur met wie ik dit probleem besproken heb legde uit dat de kachel radiateur lek kan zijn. Alles duidt erop dat de kachel radiateur lek is als ik de symptomen zo lees en wat hier ook wel bevestigd wordt.
Maar het laat zich vooralsnog niet zien in . In de derde situatie lekt koelvloeistof naar de cilinder en wordt vervolgens bij de verbranding omgezet in waterdamp. In dat laatste geval constateer je dan ook witte damp uit de uitlaat. En naast kachelradiateur en koppakking kan je natuurlijk ook nog op tal van andere plaatsen koelvloeistof lekken. Radiateur , leidingen, waterpomp. Echt lek gebeurt veel minder, en dan heb je echt wel duidelijke symptomen , zoals mayo in de kvs en onder de oliedop, etc.
Auto radiator -fan draait niet, kapot? Zouten van omgevingsfactoren zoals warmte, weg, verschillende chemische reacties.
Thermostaten zijn de waakhond van het koelsysteem van de motor. Ze houden de temperatuur van de koelvloeistof constant in de gaten en regelen de stroom van de koelvloeistof door de radiator om de optimale bedrijfstemperatuur van de motor te bereiken en te handhaven. Er kan ook een lek zitten ergens, bv. Ik heb daar dus een klein lekje zitten, vandaar . Als gevolg van te weinig koeling kunnen de . Okay laatst dus terug gereden uit Friesland en het water gutste uit mijn radiateur.
Als ik normaal ga rijden en de motor is dan goed warm, gutst het er niet uit, maar opeens na dat ritje uit friesland ging het koken en vloog het eruit. Ga hier overigens nooit zomaar vanuit, en controleer de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen op de motor en de radiateur op zichtbare sporen van lekkage. Nu blijkt de radiateur lek , de kachelradiateur lek én opnieuw de koppakking defect.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.