donderdag 8 juni 2017

Airco lage druk te hoog

Lage druk hoog (H) of normaal (l) Voorbeeld van gebruik van het diagnoseblad. Lage druk te hoog te veel gevuld overtollige koelvloeistof verwijderen expansieventiel is open of geblokkeerd expansieventiel vervangen condensor vervuild. Om problemen met de druk in aircosysteem goed te kunnen analyseren, zijn er een aantal uitgangspunten.


Daarbij moet worden aangetekend dat sommige Mercedes-modellen een . V = compressor met variabele opbrengst.

F = compressor met constante opbrengst. Airconditioning in de auto is het enige effectieve middel, om ook onder extreme omstandigheden warmteophopingen in de personenauto te voorkomen. Wij hebben een galaxy met koelproblemen,bij binnen komst meteen de installatie leeggehaald enmet juiste hoeveelheid gevul daarna getest, lage druk is te hoog en de hoge druk te laag. Wij dachten meteen aan een defekte compressor ondanks dat hij wel. Ik de afgelopen dagen ook last gehad van een klik-klak airco.


Een drietrapsregelaar;die zet de compressor uit bij te hoge en te lage druk en stuurt de koelvinnen aan. Het lijkt mij dat als er bar op het hogedruk-gedeelte staat dat er teveel R134a in het systeem zit.

Vandaag ben ik naar de garage geweest omdat de werking van mijn handbediende originele (maar naar R134a omgebouwde) airco in mijn 230E begon af te nemen. Zij constateerden dat er maar 4gram R134a in zat, terwijl dat 9gram had moeten zijn. Na bijvullen bleek er een erg hoge druk in het . Als de installatie daarna wordt gevuld met de voorgeschreven hoeveelheid is airco onvervuld. Een airco met teveel koudemiddel kan leiden tot zeer hoge drukken. Als gevolg van deze hoge persdruk wordt de compressor mechanisch zwaar belast.


Oliehoeveelheid teveel of te weinig: Onvoldoende olie, smering is . Koelmiddelcircuit met vaste smoring (orifice tube). Ook het milieuaspect mag niet worden onderschat. Tegenwoordig is iedereen er zich van bewust dat het ontsnappen van airco -koudemiddel door een . Hoe kan men emissie van koelmiddel uit een thermostatisch expansieorgaan voorkomen? De compressor sloeg met regelmaat aan en af, en gelijk met de compressor ging ook de . Juist voor de koelbatterij in de binnenunit zit een expansiesysteem (capillair of expansieventiel), dat de vloeistof laat ontspannen naar een lagere druk op verdampingstemperatuur.


De vloeistof begint te koken en neemt daarbij warmte op uit de te koelen ruimte. Bij een airco is de temperatuur hier ongeveer °C. Hoe werkt de airco ook al weer ?

Natuurlijk kan het omgekeerde zich ook voordoen, de nakoeling is groter dan 15°C. Bekker: “Dat gebeurt als er te veel koudemiddel. Wanneer de temperatuur van de verdamper te laag wordt of wanneer de druk in het systeem te hoog oploopt schakelt de compressor uit. Dit is onder bepaalde rijomstandigheden duidelijk hoorbaar en heel normaal. Tijdens het rijden met lage of constante snelheid is dit in en uitschakelen vaak voelbaar.


In het koelsysteem circuleert een koudemiddel. Dit koudemiddel heeft – net als andere vloeistoffen en gassen – de eigenschap om bij een lage druk een lager kookpunt te hebben dan bij een hoge druk. De vergelijking met water dringt zich op. De auto airco heeft naast het regelen van de temperatuur in de auto, de functie om de aanwezige lucht in de auto te conditioneren en de lucht vochtigheid te regelen. Bij deze service beurt worden hoge en lage druk , de uitstroomtemperatuur en het interieurfilter gecontroleerd c. Zo wordt een niet goede werking tijdig gesignaleerd en worden hoge reparatiekosten voorkomen.


Lekkages van het systeem zorgen voor een te lage druk. Ondanks dat het airco systeem een gesloten systeem is, is de installatie niet 1 dicht. Jaarlijks verdwijnt er gemiddeld koudemiddel uit het systeem door lekk-.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts